Catena: En hållbar framtid med bättre samordning och planering

Catena siktar på riktigt smart förvaltning av sina logistikfastigheter i Sverige och Danmark. Genom ökad samordning och Planimas verktyg vill organisationen nå långsiktig hållbarhet, för att gynna både plånbok och miljö.
Catena Logotyp

Utmaning

Långsiktigt ägande innebär minst 100 år

Hur långt in i framtiden måste vi titta för att vara hållbar? På Catena vågar de se längre än de flesta, eftersom de betraktar långsiktig hållbarhet som direkt affärskritiskt. Catena kallar det för ett evighetsperspektiv, där de arbetar i mycket långa cykler. “Vi pratar om ett evighetsperspektiv, men konkret kan man tänka sig åtminstone hundra år. När vi utvecklar eller bygger våra fastigheter är det för att äga dem långsiktigt, och då är det viktigt att ta hand om dem väl,” säger Amanda Thunell, hållbarhetschef på Catena. Men med ett sådant åtagande kommer också utmaningar. Den långa horisonten kräver självklart en djup förståelse för byggnadernas och kundernas behov, samt en god överblick och samordning. Vi satte oss ner med Catenas hållbarhetschef, Amanda Thynell som säger att Planima spelat en nyckelroll för att möjliggöra en hållbar och effektiv förvaltning av Catenas logistikfastigheter.

Lösning

Digitalisering för bättre samordning

För att lyckas med sin målsättning har Catena tillsatt hållbarhetssamordnare – en helt ny roll inom organisationen. Det som de också identifierat som en nyckel till framgång är digitalisering för att bättre kunna planera och samordna verksamhetens alla olika delar. Och det är där Planima kommer in med ökad kontroll och bättre överblick över de många fastigheternas behov. Efter datainsamling och inventering kan organisationen generera tydliga analyser, vilket gör det enklare att fatta klokare beslut. Amanda berättar att verktyget används för att generera allt från underhållsplaner och ekonomiska underlag till att samordna förvaltningen nationellt. “Vi kan nu skapa samordningsvinster som vi inte hade när vi jobbade enligt vårt tidigare arbetssätt som var mer analogt och där vi inte kollade på hela fastighetsbeståndet, utan mer regionsvis.”

Resultat

Hållbarhet en del av kärnverksamheten

Genom den nya satsningen har Catena fått bättre underlag för strategiska beslut och kan nu planera och agera mer proaktivt och nationellt. Det innebär exempelvis att de kan köpa in entreprenad över flera regioner och därmed äga risker och möjligheter gemensamt.  En annan fördel är att verktyget är enkelt att arbeta med och tillåter visualisering av stora datamängder kring hela fastighetsbeståndet. Det gör informationen mer lättillgänglig och förenklar kunddialogen.
Amanda Thynell
Amanda Thynell – Hållbarhetscef, Catena
Planima ger oss insikt i vår fastighetsportfölj och underhållsskuld, vilket hjälper oss att planera och agera proaktivt. Det underlättar budgetarbete och kunddialog. – Amanda Thynell, Hållbarhetschef på Catena
Amanda berättar att även arbetsmiljön förbättrats eftersom effektiviseringarna lett till minskad stress. Detta fokus på proaktiv förvaltning, där de har stenkoll på behoven, har dessutom medfört ekonomiska besparingar. Samtidigt hålls fastigheterna attraktiva och hållbara över tid. En riktig storvinst för medarbetare och företag med andra ord. Genom att göra hållbarhetsarbetet till en bärande del av den strategiska kärnverksamheten har Catena dessutom skapat sig konkurrensfördelar. De kan leverera på alla delar av sitt hållbarhetsfokus: organisatorisk hållbarhet, ekonomisk hållbarhet och ekologisk hållbarhet. Med denna långsiktighet är Catena väl positionerat att leda vägen inom hållbar förvaltning av logistikfastigheter i Skandinavien.
Genom att få mer kunskap så kan vi minimera risker för oförutsägbara kostnader och effektivisera vårt arbete i förvaltningen. Det är de stora vinsterna som vi ser framför oss och det vi får hjälp med. – Amanda Thynell, Hållbarhetschef på Catena
Vill du se hela intervjun med Amanda Thynell? Kolla in vår webbserie Hållbara hus!

Nyfiken på mer?

Utforska produkten eller boka demo med våra experter idag!