Svenska Bostäder: Från stora ombyggnationer till prisbelönt förvaltning

Svenska Bostäder, en av Sveriges största fastighetsägare, har gjort en helomvändning i hur de hanterar underhållet av sina fastigheter. Vi träffade Ulf Viktorsson, teknik- och underhållschef på företaget, och frågade om de utmaningar de mött och hur lösningarna har format organisationen.
Svenska Bostäder logotyp
Ulf Viktorsson

Utmaning

Från stort till smått

Historiskt sett har Svenska Bostäder förlitat sig på omfattande helombyggnadsprojekt av sitt fastighetsbestånd, vilket innebar att hyresgästerna fått flytta ut medan fastigheterna renoverats i sin helhet.  “Jag bor själv i en villa. Jag skulle aldrig få för mig att flytta ut familjen i tält på gården eller trädgården och sen göra allting i alla rum samtidigt. Vi ville gå tillbaka till en enklare modell där vi gör saker när det är dags att göra saker,” förklarar Ulf. Men omfattande ingrepp i de boendes vardag var bara en av utmaningarna. Den gamla strategin innebar också att problem kunde förvärras i väntan på en helrenovering eller att saker byttes ut i förtid, vilket i båda fallen är både kostsamt och ohållbart för miljön. Just det senare är något Ulf trycker särskilt på. ”Vi kan inte se våra barn i ögonen om vi slänger ut saker som har lång livslängd kvar.”

Lösning

Kulturen en viktig del av förändringen

För att möta dessa utmaningar började Svenska Bostäder implementera en ny strategi där de sätter in resurser där de behövs, när de behövs. Men hur lyckas en med det när fastigheterna tidigare hanterats som helheter där allt renoveras samtidigt? För att påbörja resan behövde organisationen först veta vilka underhållsbehov de hade under den kommande femårsperioden. De inventerade och sorterade den information som fanns i organisationen och förde in den i Planimas verktyg. Därefter kunde de analysera vilka fastigheter som hade störst behov. Svenska Bostäder använder idag hela Planima-sviten av funktioner för att få ihop det komplexa arbetet med fastighetsbeståndet. Enligt Ulf har det blivit en nyckelfaktor till att företaget lyckats lägga om hur de arbetar och i början tryckte han hårt på att få medarbetarna att lägga in data i systemet. “Och jag sa redan under våren till organisationerna att allt som ska in i budgeten ska in i Planima annars blir det inga pengar. Det var liksom den enda tydliga styrningen jag hade,” berättar han. Omställningen av underhållet var också i hög grad kulturell, där de var tvungna att ändra hur de arbetade. Det är inte alltid helt enkelt att få med alla i ett förändringsarbete. En viktig del blev därför att involvera den lokala organisationen och skapa en decentraliserad infrastruktur. Genom att involvera de distrikten och deras chefer skapades en känsla av ägarskap och ansvar för underhållet. “Vårt jobb som underhållstrateger och underhållsplanerare har inte varit att underhållsplanera i första hand, utan att hjälpa organisationerna att bli underhållsplanerare.”

Resultat

Prisbelönt, framgångsrikt och decentraliserat underhåll

Arbetet med den nya strategin har lett till många förbättringar, inte minst miljömässiga. Något de belönats för med Tänk om-priset 2024, som delas ut av Architects’ Climate Action Network, Acan Sverige.  Svenska Bostäder har nu en klarare bild av sina framtida underhållsbehov och kan fatta informerade beslut om kommande projekt. Ett konkret resultat är att budgetprocessen blivit enklare, men Ulf uttrycker också tillfredsställelse med hur organisationen anammat det nya sättet att arbeta. Han berättar att en nyanställd trädgårdssamordnare som han inte ens träffat tittat på underhållssystemet och konstaterat att hon behövde mer pengar. “För de här nyanställda så blir det självklart redan från början. Jag menar inte att jag blev glad för att hon ville ha mer pengar. Jag blev glad för att vi hade ett sätt att kommunicera mellan den strategiska och operativa nivån.”  Och det är just det decentraliserade sättet som är nyckeln till framgång när verksamheten ska gå mot mer hållbar fastighetsförvaltning eftersom det skapar engagemang i organisationen, menar han.
“Jag skulle utan tvekan säga att det som har varit vår framgångsfaktor är att vi har fått med oss den lokala organisationen som består av driftledare och underhållsplanerare. Vi har nu i vårt underhållssystem ett decentraliserat synsätt.” – Ulf Viktorsson, Teknik och underhållschef, Svenska Bostäder  
Framöver planerar Svenska Bostäder att fortsätta utveckla sina strategier, inklusive att integrera prediktivt underhåll och utforska möjligheterna med AI. Ulf betonar vikten av långsiktig planering: ”Vi sitter här och tittar ut över Gamla stan med byggnader från 1600-talet. De ska stå fyrahundra år till minst, tänker jag.”

Nyfiken på mer?

Utforska produkten eller boka demo med våra experter idag!