⚠️ 3 varningstecken på att du inte har koll på dina fastigheter

Du löser ärenden som McGyver, hyresgästerna avgudar dig och chefen nickar belåtet åt dina siffror. Livet är gött. Ända tills du plötsligt inser att du står inför akuta renoveringsprojekt. På flera fastigheter samtidigt. Till enorma belopp 😱

Chefen nickar inte belåtet längre, utan undrar nu istället bekymrat: Borde du inte kunnat förutse detta tidigare? Hur ser det ut på övriga fastigheter? Finns det fler tickande bomber som du inte har koll på?

Den trygga känslan av kontroll är plötsligt borta. Hur bra koll har du egentligen på dina fastigheter? 🤔

På Planima har vi pratat med hundratals förvaltare, projektledare, samordnare, administratörer och chefer. Det allra vanligaste som håller dem vakna om nätterna är just bristande överblick. En gnagande oro över att aldrig riktigt ha full koll på läget, vilka risker som finns i beståndet och vad som kommer dyka upp härnäst.

Vi har lärt oss 3 vanligt återkommande varningstecken på bristande överblick – läs dem nedan och agera direkt om du känner igen dig! 🚨

1. Du drunknar i detaljer 🔬

Telefonen ringer ständigt, mejlboxen svämmar över och ilskna notiser lyser i fastighetssystemet. När du till slut stänger datorn på kvällen undrar du: vad gjorde jag egentligen idag? 😩

Bekant? Då är du fast i detaljträsket! Kännetecken:

  • Du fastnar ständigt i massor av små detaljer (drift) istället för att jobba med stora värdeskapande projekt (underhåll och utveckling)
  • Ditt arbete präglas av att att lösa brådskande småärenden, s.k. ”brandsläckning” 🧯
  • Du har svårt att styra din egen tid och prioritering, den som “skriker högst” får ditt fokus

2. Du kan inte svara på tre (enkla) frågor 🤷

  1. Vilka är de största projekten på dina fastigheter kommande 5 år?
  2. Vad kommer dessa att kosta?
  3. Hur planerar du att genomföra dem?

I fastighetsförvaltning står ofta enorma värden på spel. Att inte kunna svara på dessa tre frågor är lite som att köra en oljetanker utan navigeringssystem. Du vet inte riktigt vart du är på väg, och när du upptäcker att du hamnat snett är det för sent. 📉 

3. Du lappar och lagar 🩹

Taket läcker och för tredje gången beställer du en snabb punktlagning för att slippa problemet. Rostfläckarna på avloppsrören i källaren får ännu ett nytt lager färg, precis som träpanelen som egentligen behöver bytas.

Fixar du hela tiden symtomen på fel istället för att åtgärda grundorsaken? Då är du en “lappa-och-laga”-förvaltare! 🛠️ En mästare på quick fixes, men som aldrig riktigt har den överblick som krävs för att veta vad som egentligen behöver göras.

Resultatet? Du skjuter en växande underhållsskuld framför dig som kan bli riktigt besvärlig att hantera den dag då lappandet inte räcker till längre.

Känner du igen dig?

Ta det lugnt, du är inte ensam 🤗 Många i fastighetsbranschen brottas med utmaningarna ovan. 

Lösningen? Börja med att skaffa dig överblick med hjälp av ett bra planeringsverktyg. Exempelvis Planima! 💡

Läs mer om Planima här, eller prova gratis i 30 dagar genom att fylla i formuläret nedan!

Fler intressanta bloggartiklar: