Fanny Benzon i ny roll: Tar Planimas kulturbygge till nya höjder!

Våren 2016 klev Fanny Benzon för första gången in genom dörren till skrubben där ett litet nystartat proptechbolag huserade… Planima var fortfarande i sin linda och det gick att ta på den elektriska känslan som låg i luften: Att bygga något helt nytt. Något som förändrar en bransch från grunden.

Fanny Benzon - Ny People and Culture Manager
Fanny Benzon har varit med länge – men nu kliver hon i n i en ny roll!

Vid den tiden var det fortfarande lång väg att gå innan verksamheten kunde stå på egna ben. Men att det fanns stor potential i affärsidén var tydligt för Fanny direkt. Dessutom lockades hon av möjligheten att få vara med från start och bygga ett framgångsrikt företag. Så med engagemang och stark tro på framtiden gick hon in som första anställd. Hon tog sig an rollen som säljansvarig – utan att riktigt veta vad resan skulle innebära.

Idag, nio år senare, har hon precis ansvarat för Planimas senaste flytt till ett stort nytt kontor i centrala Göteborg. Ett kontor med plats för den fortsatta tillväxtresan. Och framförallt har hon tagit sig an ytterligare en ny utmaning! Nu kliver Fanny in i rollen som Planimas första People & Culture Manager! 

Vi har träffat Fanny för att lyssna på hur hon ser sin resa på Planima fram till idag. Och så tar vi reda på varför hon ser en stark företagskultur som avgörande för Planimas framtid.

Ett bolag växer fram

Hon började sida vid sida med VD Jens och medgrundaren Anton. Uppdraget var tydligt – få Planima på kartan och bygga upp en fungerande säljfunktion. 

– Det var långa dagar med kalla samtal, mejl och fysiska möten. Många samtal kretsade kring att försöka förklara vad underhållsplanering faktiskt innebär, minns Fanny.

– Och vid den tiden fanns en utbredd missuppfattning om att underhållsplanering handlade om ett par post-it-lappar med påminnelser! Eller ett enkelt, men överkomplicerat Excel-ark!

Trots utmaningarna var energin på topp. Varje dag innebar något nytt – att skriva artiklar, hålla utbildningar på skolor, delta på mässor. Ja, till och med skicka fysiska brev till potentiella kunder.

Att våga satsa och ta plats

Efter en tid på Planima fick Fanny erbjudande om att bli delägare. För henne var valet självklart. Hon var redan emotionellt investerad, så det kändes naturligt att gå hela vägen och våga satsa. Delägarskapet gav henne en en djupare förståelse för affären och en ännu större känsla av delaktighet. Planima var inte bara en arbetsplats, det var hennes bolag.

Åren som följde innebar snabbrörligt arbete och en ständig utveckling. Fanny såg bolaget växa, men också sin egen roll förändras. När hon kom tillbaka från sin första föräldraledighet 2019 blev det tydligt att bolaget behövde mer än bara försäljning. Det behövdes någon som kunde ta hand om de kunder man kämpat så hårt för att få. Hennes roll utvecklades därför till Customer Success Manager, en tjänst som låg närmare hennes hjärta.

Hon älskade att bygga relationer och skapa långsiktiga samarbeten, men att kombinera försäljning och kundvård visade sig vara en utmaning. 

– Jag var hela tiden tvungen att prioritera mellan att antingen satsa på nya affärer eller vårda de kunder som redan fanns, säger Fanny. 

Med detta som bakgrund fokuserade teamet på att bygga en skalbar organisation. Och hösten 2020 hittade teamet den saknade pusselbiten i Philip Winkler, som rekryterades till rollen som Head of Sales.

– Det var då som saker och ting föll på plats! Sälj och kundvård fick egna dedikerade fokusområden. Jag kunde ägna mig helhjärtat åt att bygga upp och driva Customer Success-funktionen.

En ny riktning växer fram

Under sin andra föräldraledighet började Fanny fundera på vad som verkligen drev henne. Intresset för HR-frågor och employer branding växte fram. Hon insåg mer och mer att hennes drivkraft låg i att skapa förutsättningar för människor att utvecklas.

Hon bestämde sig för att använda tiden till att vidareutbilda sig inom området. Valet föll på en kurs i Employer Branding på Stockholm School of Business. Kursen blev en ögonöppnare och bekräftade det hon redan kände – det var dags att ta ett nytt steg.

När hon återvände till Planima lytfe hon sina tankar och önskemål för grundarna. Kulturbygge har alltid varit i Planimas DNA, men i ett växande bolag måste är det viktigt att vara proaktiva. Detta blev därför ett perfekt tillfället att satsa ännu mer på medarbetarna och kulturen. Det var dags för en dedikerad roll inom People & Culture! Med sin erfarenhet och djupa förståelse för bolaget kändes det naturligt att Fanny skulle ta sig an uppdraget.

Vikten av en stark kultur

Planima befinner sig i en tillväxtfas och med det kommer nya utmaningar. Att växa snabbt innebär ofta att kulturen sätts på prov. För att bibehålla den starka teamkänslan och trivseln krävs ett medvetet arbete. Fanny ser sin roll som avgörande för att säkerställa att bolaget inte tappar det som gjort Planima så speciellt från början.

För henne handlar en stark företagskultur om att skapa en tydlig vision och riktning. Där alla vet vart bolaget är på väg och känner sig delaktiga. Det är viktigt med transparens, öppenhet och en känsla av inkludering, där varje individ känner sig sedd och uppskattad. Tillit mellan kollegor och chefer är avgörande. Och att skapa en miljö där det är okej att göra misstag och lära sig av dem.

En av de största utmaningarna i hennes nya roll är att se till att kulturen fortsätter att genomsyra hela bolaget. Och att säkerställa att kulturbygget bibehålls även när nya pusselbitar tillkommer i rekryteringen.

– Kultur är ingenting man kan skapa på egen hand. Det är något vi bygger tillsammans, varje dag.

Framtiden för People & Culture på Planima

– På Planima har vi redan kommit väldigt långt i hur vi hanterar vårt kulturbygge. Jag skulle nog våga säga att vi på många plan redan är ”Best in Class”. Vi ser till att ha riktigt bra förmåner för alla anställda, har återkommande workshops kring jämställdhetsfrågor och ser till att lyfta frågan på högsta strategiska nivå, reflekterar Fanny.

Men ingenting är så bra att det inte kan bli bättre. För det kommande året har Fanny därför satt upp några tydliga mål. Hon vill vidareutveckla Planimas redan starka kandidatupplevelse och onboarding-process för att säkerställa att nya medarbetare får en ännu mer gedigen och genomtänkt start. Det är förstås viktigt att de känner sig välkomna och snabbt kommer in i kulturen. Men också att de upplever att de har en tydlig plats i teamet och får bästa möjliga förutsättningar för att snabbt känna ägandeskap i sin roll.

– En kick-ass kandidatupplevelse helt enkelt! skrattar Fanny och frågar om man verkligen får säga så!?

Ett tredje viktigt område, som alltid ligger högt på agendan, är mångfald och jämställdhet. Fanny vill fortsätta att arbeta aktivt för en inkluderande arbetsmiljö där alla medarbetares olika bakgrunder, perspektiv och erfarenheter får ta plats och bidra med värde för helheten.

Dessutom vill hon skapa långsiktiga strukturer för kulturutvecklingen. Det handlar om att arbeta strategiskt med värderingar och trivsel. Och att säkerställa att företagets grundläggande vision alltid finns närvarande i vardagen.

Och såklart – med Planimas 10-årsjubileum runt hörnet finns det en hel del att se fram emot även på den sociala fronten.

– Vi har mycket att fira – det här kommer att bli ett fantastiskt år!

Planima är en plats där människor växer

Fanny är övertygad om att det som gör Planima unikt är förmågan att verkligen låta medarbetare växa. Det är en plats där idéer tas på allvar. Det finns ett genuint engagemang för både människorna och produkten. Här är det är lätt att känna att man gör skillnad på riktigt.

Hon menar att det är just denna kombination som gör Planima till en arbetsplats värd att satsa på. En plats där man både kan utvecklas i sin yrkesroll och som person.

– Jag har aldrig lärt mig så mycket, haft så roligt och känt mig så uppskattad som jag gör på Planima.

För den som funderar på att söka sig till Planima har Fanny en tydlig rekommendation: 

– Gör det! Här får du möjlighet att påverka, vara med och bygga framtiden. Att jobba tillsammans med ett team av engagerade och drivna människor. Individer som alla strävar mot samma mål.

Fanny avslutar med en reflektion av vad som på riktigt skapar både välmående och framgång: 

– Vi har en produkt och en vision som verkligen gör skillnad. Men det är människorna som gör Planima till vad det är.

Nyfiken på Planima?

Vill du veta mer om hur det är att jobba på Planima? Gå in på vår karriärsida! Där kan du spana in alla medarbetare, vår kulturvision och lediga tjänster. Och ta reda på vad det är som är så unikt med att jobba hos oss. Välkommen in i värmen!

Fler intressanta bloggartiklar: