Planima växer så det knakar. (Hittills) under 2025 har vi välkomnat fem nya kollegor – grymma tillskott inom allt från Sälj och Customer Success till Produktdesign och Utveckling.
Vi bestämde oss för att slå oss ner och ta ett snack med dem för att få höra deras tankar om den första tiden i bolaget. Det blev snabbt tydligt att vissa teman återkommer. Trygghet. Driv. Värme. Och en oväntad mängd prat om pussel, löpning och katter.

Lätt att hitta sin plats
– Jag tycker att jag fått ett väldigt fint välkomnande på Planima. Och jag har lärt känna alla väldigt snabbt. Man känner sig trygg här och det gjorde man väldigt tidigt. Ovanligt tidigt skulle jag säga, reflekterar Dennis Magnusson, Sales Executive, som började på Planima så sent som den första oktober i år.
Han får snabbt medhåll av sina nya kollegor som nickar igenkännande när han beskriver den vardag han funnit sig tillrätta i på Planima.
De har alla olika bakgrund och erfarenheter, men har det gemensamt att de tidigare jobbat i olika startupmiljöer och på SaaS-bolag. Och alla landar i samma upplevelse: Planima är inte som andra – det är något särskilt med kulturen här.
Johannes Alvling, som klev in i rollen som Customer Experience Manager i mars, försöker resonera kring vad det är som gör det:
– Det finns så mycket man kan prata om med alla här. Det har gått otroligt fort att lära känna folk och alla har så olika spännande intressen. Jag kan sitta och prata hur länge som helst med Jennie om hur man pusslar svinfort, till exempel. Eller om katter, eller vad som helst. Eller med dig, Dennis, om att springa maraton, skrattar han.
Lára Hammer Björnsdóttir, som jobbat som Senior Customer Success Manager sedan i april fyller i:
– Jag sa det till någon senast igår att jag tycker att 50 % av det som får en att trivas på jobbet är kollegorna. Uppgifter och ansvar, absolut, men hade jag inte haft de fantastiska kollegorna som jag har här så hade hälften av glädjen försvunnit.
Alla får bidra – från dag ett
Det är dock inte bara på det sociala planet som våra nya kollegor funnit sig tillrätta på Planima. Samtliga har redan kommit igång med egna projekt och har därmed på olika sätt bidragit till bolagets utveckling.
På frågan om vad som lockade med Planima från första början glider samtalet snabbt in på att det finns en tydlighet i hur bolaget drivs och vilka förväntingar som finns, men också ett stort utrymme att vara sig själv och påverka sin vardag. Johannes beskriver det som en balans mellan struktur och delaktighet:
– När du kommer in i Planima känns det som att det är lika mycket ditt bolag som vem som helst som varit här jättelänge. Man känner inte att man är en funktion i ett hörn – ens röst blir lika mycket hörd som alla andras.
För Jennie Lindell, Lead Product Designer, var det just kombinationen av tydlig vision och stabil tillväxt som gjorde intryck och fick henne att välja Planima som arbetsgivare:
– Jag har varit med i den här startup-bubblan tidigare och blivit lite bränd av det. Så det här att Planima har vuxit stadigt med tydliga mål – att det inte är så spretigt – det var väldigt skönt. Planima är en ganska nischad produkt och har integritet på något sätt, resonerar hon.
Daniel Bäckström, Frontendutvecklaren som jobbat med Jennie tidigare och bokstavligt talat följde efter henne in på Planima när han började här i september, håller med:
– Det känns som att det här är en produkt som inte ska göra allt, och det är väldigt gött. Det kan bli väldigt spretigt annars. Men här finns fokus. Och så känns allt så j*kla varmt. Det är lika mycket fokus på mänsklighet som på produkten.
Alla jobbar ihop
Att få vara del av ett team som både har hög ambitionsnivå och genuin värme verkar helt enkelt ha gjort intryck på våra nya kollegor. Eller som Dennis uttrycker det:
–Jag vet inte om jag gillar ordet familjär i jobbsammanhang, men det är en härlig gemenskap här. Det känns som att alla jobbar ihop.
Vi önskar våra nya kollegor varmt välkomna till Planima!
Möt våra nya kollegor
Dennis Magnusson
Titel: Sales Executive
Gör helst på fritiden: Springer, tränar och umgås med sin sambo.
Värt att veta: Gillar att bygga relationer snarare än att bara “sälja”.
Lára Hammer Björnsdóttir
Titel: Senior Customer Success Manager
Gör helst på fritiden: Går på konserter, tränar och umgås med vänner eller sambo.
Värt att veta: Drömmer om att skaffa katt – “precis som Jennie”.
Johannes Alvling
Titel: Customer Experience Manager
Gör helst på fritiden: Umgås med familjen, seglar, kitesurfar, dyker och spelar brädspel.
Värt att veta: Har en genuin nyfikenhet på människor – och ett blomstrande trädgårdsintresse.
Jennie Lindell
Titel: Lead Product Designer
Gör helst på fritiden: Pysslar i trädgården, målar och jobbar med keramik.
Värt att veta: Hisingenpatriot med både designbredd och djup.
Daniel Bäckström
Titel: Senior Frontend Developer
Gör helst på fritiden: Renoverar, bygger saker och odlar.
Värt att veta: Älskar hantverk – och att skapa både kod och konstruktion med omsorg.
Vill du hänga med på vår tillväxtresa?
Är du nyfiken på Planima och teamet bakom marknadens främsta plattform för strategisk fastighetsförvaltning? Vi växer snabbt och hållbart och är alltid intresserade av nya bekantskaper! Du kanske är vår nästa kollega?


