10 kommunala fastighetsägare väljer Planima för planerat underhåll! Här är varför

Vi kan äntligen släppa nyheten att vi välkomnar hela 10 kommuner och kommunägda bolag till Planima! 🚀🎉 De ansluter till en växande skara av både offentliga och privata fastighetsbolag som använder Planima för att:

  • få bättre överblick och kontroll på fastigheternas behov och kostnader
  • jobba proaktivt och effektivt
  • spara tid och pengar genom smart samordning

Vilka är de och varför valde de Planima? Det ska vi kika närmare på!

👋 Säg hej till alla 10 nya Planima-kunder!

Logotyper för 10 kommuner och kommunala bolag som precis valt Planima för underhållsplanering

Här är bolagen som fått bättre överblick och kan jobba proaktivt och effektivt tack vare Planima: 

  1. Vänersborgs kommun
  2. LKF (Lunds Kommuns Fastighets AB)
  3. Öckerö Fastighets AB
  4. Luleå kommun
  5. Herrljunga kommun
  6. Dala Energi AB
  7. Vårgårda kommun
  8. Vårgårda bostäder AB
  9. C4 Energi
  10. KKB Fastigheter AB

I listan hittar du allt från bostadsbolag med över 10 000 lägenheter till kommunägda energibolag och kommunala förvaltningar. En brokig skara vid första anblick, men det finns tydliga likheter som vi ska kika på nedan 👇

De 2 vanligaste anledningarna till att välja Planima

Varför väljer allt fler inom kommun och allmännytta Planima? Alla har en unik kravbild och använder Planima på lite olika sätt, men några saker har de gemensamt:

  • stora fastighetsbestånd som förvaltas långsiktigt 🏢🏭🏘️
  • ambition att jobba proaktivt och samordnat med underhåll och renovering
  • behov av att kunna visa upp tydliga besluts- och budgetunderlag för chefer och/eller politiker

Stämmer ovan in på din verksamhet? Då kan Planima vara värt en kik!

Vi har frågat våra kunder inom kommun och allmännytta varför de väljer Planima och två anledningar nämns av i stort sett alla: överblick och enkelhet. Låt oss förklara lite mer i detalj vad det innebär:

Anledning 1 – Bättre överblick och kontroll

“Jag ser samordningseffekter med underhållsbehov, t.ex. putsning fasad eller att fler fastigheters underhållsbehov inom samma kategori kan utföras samtidigt och minska störningar för verksamheter/hyresgäster. Våra avdelningar inom teknik och förvaltning kan se hela beståndet och samarbeta och göra underhållsplanering tillsammans, vilket gör att vi använder kommunens budget bättre ur ett ekonomiskt perspektiv, när vi kan prioritera efter underhållsbehoven och budgetera efter detta.” 

Anette Ankarbäck, Underhållsplanerare, Upplands-Brohus AB

Bra överblick är avgörande för dig som ansvarar för många fastigheter. Du behöver en enkel översikt på all information om vad som behöver göras och vad det kommer att kosta, för att kunna planera och budgetera rätt. Planimas smarta vyer, filter och sökfunktioner hjälper dig göra precis det.

“Planima hjälper oss att få en snabb överblick på hela beståndets kommande underhåll, vi slipper gå in på varje fastighet separat. Politiker och andra chefer får en större insyn i vad underhållet kostar och i vilken status fastigheterna befinner sig i nu.”

Daniel Grönbek, Samordnare Fastighet, Bollebygds kommun

Grädden på moset är Samordning, den unika funktionen som låter dig se hela beståndets planerade underhåll i en samlad vy. Vill exempelvis se alla fasad- och takprojekt i förvaltningsområde norr? Inga problem. Allt eftersatt underhåll på era fastigheter byggda på 70-talet? Tar några sekunder. Kort och gott: oslagbar överblick.

Skärmbild på Samordningsvyn i Planima.
Planima Samordning – överblick på en helt ny nivå

Anledning 2 – Superenkelt att använda och komma igång

”Om en kollega behöver använda Planima tar det i stort bara 10 min för att få en förståelse för hur programmet och underhållsplaneringen fungerar och hänger ihop med en tydlig presentation av åtgärder och kostnader. Väldigt enkelt.”

Ronnie Larsson, Arbetsledare Driftservice, Luleå Kommun

Om du inte använder Planima än så är sannolikheten stor att du använder ett fastighetssystem eller Excel. Skillnaden i användarvänlighet mellan de två alternativen och Planima är stor.

“En väldigt viktig anledning till varför valet föll på Planima är att vi upplever arbetet med att skapa underhållsplaner via Planimas gränssnitt, som väldigt enkelt. Trots enkelheten får vi tydliga och väldigt funktionella underhållsplaner, som väsentligt underlättar vårt arbete med underhåll, uppföljning och budgetering.”

Henriette Jareklew, Digital ledare och Innovationsansvarig, LKF

Planima är ett modernt webbaserat verktyg som är byggt från grunden för att vara enkelt och gå snabbt att lära sig. Befintliga underhållsplaner kan oftast importeras direkt in i Planima och det krävs inga dyra konsulttimmar för utbildning, konfiguration eller support. Bara att logga in och köra igång!

Planima på iPad på kaffebord med fåtölj i bakgrunden.

Vill du fördjupa dig mer i skillnaderna mellan fastighetssystem, Excel och Planima? Kika här:

Nyfiken på Planima? Boka kostnadsfri online-demo!

Vill du också få bättre överblick och kunna jobba både proaktivt och effektivt med dina fastigheter? Gör som de 10 bolagen i denna artikeln och hundratals andra fastighetsägare: testa Planima och se hur enkelt det kan vara!

👉 Boka en live-demo här så visar vi hur Planima skulle funka i din verksamhet.

Börjar du hellre med att testa Planima? Fyll i dina uppgifter nedan, det är gratis att testa i 14 dagar.

Fler intressanta bloggartiklar: